keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Lenkkeilyä ja Shindo -rentoutusvenyttelyä



Tänään oli ihana kevätpäivä, tuli melkein Vappu mieleen. Terasseilla oli jo paljon väkeä ja niin oli Keskuspuiston lenkkipoluillakin. Kävin äsken perinteisellä 7 kilometrin rasvanpolttolenkilläni eli etenin etanavauhtia. Vauhdilla ei ole tässä vaiheessa väliä, koska liikunnan teholla ei ole merkitystä harjoituksen kokonaisenergiaan. Eli kymmenen kilometrin juokseminen puolessa tunnissa kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin saman matkan juokseminen puolta hitaammin eli tunnissa. Nyrkkisääntönä on, että juokseminen tasamaalla kuluttaa noin 1 kcal/kg/km juoksunopeudesta riippumatta. Tämän olen lukenut kirjasta Liikuntaravitsemus (Illander & co).  Kokeile vaikka. Energiankulutukseen vaikuttaa tietysti maasto, lämpötila, pukeutuminen, oma kunto jne. joten testi kannattaa tehdä samana päivänä ja samassa maastossa. Kovatehoisen liikunnan jälkeen aineenvaihdunta ja siten energiankulutus pysyy  kuitenkin kauemmin aktiivisena, eli ”jälkipoltto” kuluttaa lisää kaloreita. Myös intervalliharjoitus kuten HIIT lisää energiankulutusta.

Mutta nyt pitää venytellä. Sain Shindo -ohjaajalta venyttelyohjeita kotikäyttöön ja tänään niitä tarvitaan. Sekä ristiselässä että yläselässä on jäykkyyttä ja myös reidet kaipaavat venyttelyä. Jos haluat kokeilla, lämmittele ensin. Shindo –rentoutusvenytykset tehdään rauhallisesti ja lempeästi. Hengittele rauhallisesti sisään ja ulos. Pieni kipu on sallittu, mutta ole varovainen, liikkeen aikana tulisi voida rentoutua. Huomenna vuorossa on hieronta, jonka jälkeen olen toivon mukaan valmiina tarttumaan golfmailoihin pitkän tauon jälkeen.

Jalkapohjat yhdessä -venytys
Alue: Sydän-Ohutsuoli
Sisäänhengityksellä sydämen lempeyttä ja iloa, uloshengityksellä pois sydämen kovuutta ja hysterian tunnetta. 


Venytys selinmakuulla
Maha-Perna
Sisäänhengityksellä mielen selkeyttä ja seesteisyyttä, uloshengityksellä vapautetaan ylihuolehtivaisuutta ja murheita. 


Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...