lauantai 7. kesäkuuta 2014

Syötkö kalaa 2-3 viikossa – kuten suositellaan? Tässä helppo uunilohi-resepti


Ravitsemussuositusten mukaan meidän tulisi syödä kalaa 2-3 viikossa, koska kala sisältää
  • terveellisiä rasvahappoja
  • useita vitamiineja kuten B12 ja kivennäisaineita kuten seleeniä
  • paljon proteiinia
  • on erityisen hyvä n-3 rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde. Yhdestä kala-annoksesta saa päivän D-vitamiiniannos.
  • kalan hyödyllisten rasvahappojen on osoitettu vähentävän sydän- ja verisuonitautiriskiä.

Painonhallinnan kannalta kala on hyvä valinta, koska se on vähäenergistä, mutta ravintoarvoltaan monipuolista ravintoa. Jos ruokavalio sisältää niukasti lihaa ja maitotuotteita, on kalan säännöllinen käyttö varma keino turvata useiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia.
Virallisissa ravitsemussuosituksissa kalaa kehotetaan syömään ainakin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja vaihdellen. Silti me suomalaiset syömme kalaa vain kerran viikossa tai harvemmin. Miksi? Kalaa pidetään kalliina ja sen valmistamista pidetään vaikeana. On paljon helpompaa wokata tuttua ja turvallista broileria pannussa, kuin miettiä mitä valmistaa tuoreesta kalafileestä.  Kalaa voi käyttää samalla tavalla kuin broileria. Sitä voi grillata, paistaa, wokata tai valmistaa uunissa. Kalasta voi tehdä pastakastikkeita (esimerkiksi lohesta), keittoja ja uuniruokia. Nykyään kaupan pakastehyllystä löytyy yksittäispakattuja kalafileitä ja tänään valmistin todella nopean ja helpon kala-aterian uunissa.

Nopea uunilohi
Wokkivihanneksia tai tuoreita vihanneksia kuten kesäkurpitsaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia
1 lohifilee/ruokailija (140 g/kpl)
mausteita kuten pippuria tai sitruunapippuria tai tuoreita yrttejä
sitruunamehua maun mukaan

Vihannekset laitetaan voideltuun uunivuokaan ja niiden päälle lohifileet. Maustetaan pippurilla ja sitruunamehulla ja paistetaan uunissa 220 asteessa noin 30-40 minuuttia, paistoaika riippuu fileen paksuudesta. Jos käytät sitruunapippuria tai muuta mausteseosta, suolaa ei välttämättä tarvita. Lisukkeeksi kermaviili- tai jogurttikastike, johon sekoitetaan pippuria ja esimerkiksi tilliä ja vähän sitruunamehua. Helppoa ja kevyttä.



Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...