maanantai 24. marraskuuta 2014

Gluteeniton hirssi on ravinnerikas vilja


Hirssi on hyvin monipuolinen ja luontaisesti gluteeniton vilja, joka sopii käytettäväksi aterian lisukkeena perunan, pastan tai riisin sijaan tai puuroissa, keitoissa ja piirakoiden täytteenä. Hirssi on mielestäni paremman makuinen (ja näköinen) kuin kvinoa ja sitä voi liotuksen jälkeen käyttää myös tuorepuurossa ja raakakakkujen raaka-aineeksi. Lisäksi hirssi on emäksinen ja erittäin kivennäisainepitoinen siemen. Hirssi sisältää mm. neljä kertaa enemmän rautaa kuin täysjyväriisi. Siinä on myös fosforia, ja erityisesti hirssin lese on hyvä B-vitamiinien lähde.

Ennen ruoaksi valmistusta hirssisuurimot huuhdellaan ensin kylmällä ja sen jälkeen keitetyllä vedellä kitkerän maun poistamiseksi. Hirssin keittoaika voi vaihdella, seuraa pakkauksen ohjeita. Söin eilen keitettyä hirssiä yhdessä wokattujen eriväristen suippopaprikoiden, herkkusienten ja auringonkukansiementen kanssa. Lisäksi inkiväärillä maustettua uunilohta. Ei paha. 



Lohta, hirssiä ja kasviksia.

Wokkiin sopivat esim. ruskeat herkkusienet ja eriväriset
suippopaprikat ja auringonkukansiemenet.
 

Jos keho on happamoitunut, kannattaa käyttää
emäksisöivää hirssiä.

 

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...