sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Kuntosaliajatuksia & HIIT



Aurinko ei paistanut tänäkään aamuna, joten suuntasin herättyäni kuntosalille. Olin toivonut pääsiäiseksi golfkelejä, mutta näillä mennään. Aloitin lämmittelyn juoksumatolla, jonka jälkeen tein pitkästä aikaa HIIT-treenin. Otin tänään varovaisesti, koska halusin tarkkailla miten selkä ja lähinnä nikamat reagoivat juoksuun. Tein 5 lyhyttä (30-40 sekuntia) spurttia, joiden välissä oli 40-60 sekunnin ”lepovaihe” eli hölkkäily.  HIIT tulee sanoista High Intensive Interval Training.  Kuten nimi kertoo, kyseessä on intervalliharjoitus, jossa työskennellään erittäin kovaa 15-60 sekuntia, jonka jälkeen seuraa 15-60 sekunnin palautus. Treeniä voi tehdä juoksumatolla tai kuntopyörällä tai ulkona juoksupolulla. HIIT sopii myös kuntosaliin. Pari kertaa viikossa riittää kunnon nostamiseen.  Liikuntakeskuksissa on tarjolla myös ohjattuja tunteja. 


Tapasin tänään salissa naisen, joka on pudottanut 30 kiloa viimeisen vajaan 8 kuukauden aikana. Hän oli syystäkin tyytyväinen ja on nykyään tuttu näky salilla. Tämän painonpudotuksen takana on kova työ ja motivaatio. Liikuntaa hän harrastaa päivittäin ja salilla hän treenaa 5-6 kertaa viikossa. Sen lisäksi ruokavalio on muuttunut ja ruokailu on säännöllistä, annoskoot sopivia ja ruoka on vähähiilihydraattista ja paljon kasviksia ja proteiinia sekä pehmeitä rasvoja sisältävä. Liikuntatunneista hän nosti esille GRITin, joka edustaa juuri HIIT-treeniä. GRIT polttaa energiaa myös pitkään harjoittelun jälkeen. GRIT tarkoittaa muuten sisua ja periksi antamattomuutta ja sitä vaaditaan, kun halutaan tuloksia. 

Tänään on hyvä päivä aloittaa!


Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...