tiistai 4. joulukuuta 2012

Ajankohtainen D-vitamiini



Taas on se aika vuodesta, kun D-vitamiinin saanti auringosta on melkeinpä mahdotonta, ainakin näillä leveysasteilla. Kannattaa siis turvata D-vitamiinin saanti purkista. Käytän itse ksylitolilla makeutettuja 10 µg imeskelytabletteja lokakuusta huhtikuuhun.

Asiantuntijat kiistelevät siitä, mikä on turvallinen D-vitamiinin raja. Suomessa D-vitamiinin viranomaissuositus on nykyisin
alle 2-vuotiaille 10 µg, 2–60-vuotiaille 7,5 µg ja yli 60-vuotiaille 20 µg päivässä. Euroopan Unioni nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan.

7 faktaa joita et ehkä tiennyt D-vitamiinista:
1. Ruokavalion avulla on lähes mahdotonta saada tarpeellista määrää tarvittavaa D-vitamiinia. Iho pystyy tuottamaan D-vitamiinia itse auringosta, mutta aurinkorasvan suojakerroin estää tuotannon.


2. Tyhjentyneiden D-vitamiinivarastojen täyttäminen kestää useita kuukausia.
3.  D-vitamiini mahdollistaa kalsiumin imeytymisen. Ilman sitä luista tulee hauraita ja heikkoja.
4.  Kala – erityisesti rasvaiset kalat, kuten lohi, tonnikala ja makrilli – on hyvä D-vitamiinin lähde. Noin sadan gramman annoksessa lohta voi olla jopa 200 % päivittäisesti D-vitamiininsuosituksesta. Syö siis kalaa 2-3 kertaa viikossa. Jos olet allerginen kalalle, tarvitset vahvemman D-vitamiinivalmisteen.
5. D-vitamiini auttaa ehkäisemään tyypin 2 diabetesta.
6. D-vitamiinilla on monia luuston ulkopuolisia vaikutuksia, joiden avulla se ehkäisee ja jarruttaa useita akuutteja ja kroonisia sairauksia, kuten astmaa, diabetesta, MS-tautia, reumaa ja sydän- ja verisuonitauteja sekä syöpää.
7. D-vitamiini lievittää oireita ja vähentää hengitystietulehduksia.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...