tiistai 29. tammikuuta 2013

Kevyempiä vaihtoehtoja ruoanlaittoon ja leivontaan



Testasin muutamia uutuuksia, joilla voi keventää ruokavaliota.
Ensimmäinen tuote oli Urtekramin Vähärasvainen luomukaakaojauhe. Tuotteeseen ei ole lisätty sokeria ja 100 g sisältää 11 g rasvaa, eli noin puolet vähemmän kuin tavalliseen sokeroimattomaan kaakaojauheeseen verrattuna. Sopii hyvin leivontaan.
 
 Toinen tuote oli SteviaSokeri, joka sisältää vain puolet tavallisen sokerin kaloreista. Tein gluteenittoman ja maidottoman kääretortun. Makuun olen tyytyväinen, mutta pohjasta ei tullut ihan onnistunutta, vaan siitä tuli varsin sitkeä. Luin vasta jälkeenpäin DanSukkerin sivuilla tämän:
Leivonnassa on hyvä huomioida, että SteviaSokerin vaahtoutuvuus ei vastaa sokerin vaahtoutuvuutta. Täten esimerkiksi kääretorttupohjaa leivottaessa kannattaa yleensä vaahdottaa valkuaiset erikseen ja lisätä ne lopuksi taikinaan.
Testasin tuotetta myös marenkeihin, mutta siihen se ei soveltunut. Marengit lässähtivät pellille paistamisen aikana, ja ne piti heittää pois. Viime viikolla tein perusmarengit sokerista, jotka onnistuivat varsin hyvin. Tässä ohje:

Marengit
3 kananmunanvalkuaista
2,5 dl taloussokeria (sokeria voi vähentää ja lisätä vaniljasokeria)

Vaahdota kananmunan valkuaiset ilmavaksi vaahdoksi sähkövatkaimella. Vaahdon on pysyttävä kulhossa, vaikka sen kääntäisi ympäri. Lisää sokeri pienissä erissä koko ajan voimakkaasti vaahdottaen. Jatka vaahdottamista kunnes vaahto on kiiltävää ja tasaista.
Nostele lusikoiden avulla pieniä kasoja vaahtoa uunipellille leivinpaperin päälle. Marenki kohoaa hieman uunissa. Paista marenkeja noin tunnin 120 asteen lämmössä. Lopuksi laita virta pois uunista ja avaa hiukan uunin luukkua ja anna uunin jäähtyä ja ota vasta sitten marengit pois uunista.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...