lauantai 5. tammikuuta 2013

Nyt laihdutaan! Parhaat pikadieetit ja painonpudotusvinkit, joilla varmasti onnistut!


Pahoittelen, mutta minulla ei ole ohjeita, joilla painoa voi pudottaa helposti, mutamassa viikossa tai edes kuukaudessa. Mutta näitä houkuttelevia otsikoita näkee vuodenvaiheen jälkeen paljon ja tämän viikonlopun iltalehdetkin myydään painonpudotusteemalla.

Pikadieetti vai elämäntapamuutos?
Katsoin muutama viikko sitten LIV:n Pikadieetit testissä -dokumenttia, jossa viisi laihduttajaa kokeili pikadieettejä noin viikon ajan ja yritti pudottaa kiloja. Kokeilussa oli mm. Dukan -dieetti, jossa syödään proteiinipitoista ruokaa ilman kaloreiden laskentaa, mehudieetti, jossa nautitaan marja- ja hedelmäpirtelöitä tavallisen ruoan sijaan sekä niukkaenerginen ruokavalio, ns. pussidieetti, jossa korvataan ateriat valmiilla pussikeitoilla ja pirtelöillä. Kaikki testaajat pudottivat kiloja testin aikana. Jo ennestään hoikka, nuori nainen pudotti n. 2,5 kg ja yli 100 kg painava mieshenkilö kevensi painoaan 6 kg:lla. Testiä seurannut lääkäri kommentoi dieettejä ja niiden vaikutuksia. Pikadieetti voi olla hyvä lähtölaukaus elämäntapamuutokseen, mutta muutaman viikon pikadieetti ei poista painoa pysyvästi. Useimmiten menetetyt kilot ovat nestettä eikä rasvaa, ja paino nousee nopeasti dieetin päättymisen jälkeen.

Ennen elämäntapamuutosta tai painonhallintaprojektia kannattaa tehdä ruokavalioanalyysi ja laskea päivittäinen energiantarve. Meillä saattaa olla väärä käsitys siitä, kuinka paljon syömme ja arviot voivat jäädä reilusti alle tai yli todellisen määrän. Aina silloin tällöin on hyvä pitää ruokapäiväkirja, myös ei ns. normipäivinä. Joskus kuulee selityksiä siitä, ettei kannata pitää ruokapäiväkirjaa juuri tällä hetkellä, koska on niin paljon menoa, matkoja, juhlia, stressiä, työtä jne. Mutta ehkä se on juuri oikea aika pysähtyä, ja miettiä ravinnon roolia. Oikeat ruokatottumukset tukevat myös jaksamista ja energiatasapainon säilyttämistä.

Uusi vuosi - uusi aloitus
Uusi vuosi näkyy myös kuntosaleilla. Käyn kahden eri liikuntasalin tunneilla ja tällä viikolla molemmissa on ollut tungosta. Keskiviikon bodytunnilla oli ennätysmäärä kävijöitä ja eilisessä Muokkaustunnilla steppilaudat riittivät juuri ja juuri kaikille osallistujille. Toivotan kaikille liikuntaa aloittaville tsemppiä ja toivon, että jaksatte käydä kuntosalilla ja ohjatuilla tunneilla koko vuoden. Alussa lihakset voivat kipeytyä, mutta jo 3-4 kerran jälkeen ne tottuvat treeniin ja haluavat lisää. Omat suosikkituntini ovat: Bike, Body Pump, muokkaus (Shape), erilaiset tanssitunnit kuten Zumba ja kuntotanssi, Piloxing ja syvävenyttely.  Eli liikuntaa laidasta laitaan ja monta kertaa viikossa. Lisätsemppiä liikuntaan antaa KuntoPlus –lehti, jossa on paljon tietoa ja vinkkejä ravinnosta, liikunnasta ja hyvinvoinnista. Kolme Kunto Plus -lehteä vain 12,90 - tilaa nyt ja aloita uusi vuosi keveämmin! Tarjous voimassa rajoitetun ajan. Tilaajalahjana huippulaadukas Craftin lämpökerrasto tai urheilurannekello.

Ravinnon ja liikunnan lisäksi hyvä yöuni on tärkeä painonhallinnan onnistumisen kannalta. Univaje hidastaa aineenvaihduntaa ja vaikuttaa myös mielialaan. Väsyneenä tulee ahmittua makesia tai rasvaisia ruokia eikä uupuneena jaksa liikkua niin tehokkaasti kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Toivotan kaikille hyvää alkanutta vuotta ja onnistumisia painonhallinnan ja liikuntaharrastusten parissa.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...