tiistai 5. helmikuuta 2013

Gluteenittomasta dieetistä apua painonhallintaan?



Gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut suosittu myös painonhallitsijoiden keskuudessa. Ruokavalio merkitsee käytännössä sitä, että jätetään vehnäinen proteiini pois, eli kaikki vehnää, ohraa ja ruista sisältävät ruoat ovat pannassa.  En tarkkaan tiedä mihin väittämä siitä, että gluteeni voi olla syy ylipainoon, perustuu, en ole nähnyt tästä mitään tutkimuksia. Mutta jos vatsavaivat helpottuvat ja ruokavalio muuttuu muutenkin terveellisemmäksi, kannattaa kokeilla. Kaura, riisi, maissi, tattari ja amarantti ovat sallittuja gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. 


Olen itse ollut gluteenittomalla dieetillä toistakymmentä vuotta keliakian takia ja tässä muutamia gluteenittomia suosikkileipiä. Toinen on Rasion Provena Kaura- ja myslisämpylät, joissa on ravintokuitua 6,2 g/100 ja toinen Semperin Square hapanpalaset, joiden kuitupituisuus on 7 g/100 g. Terveellisiä vaihtoehtoja molemmat ja erittäin maukkaita. Leivät löytyvät markettien pakasteosastolta.

Oletko muistanut D-vitamiinit? Osta D-vitamiinit edullisin tarjoushinnoin Hyvinvoinnin Tavaratalosta!

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...