perjantai 8. marraskuuta 2013

Tyrni ja mustikka – terveyttä edistävät supermarjat




Tyrni ja mustikka ovat kaksi suomalaisten käyttämää terveysvaikutteista supermarjaa. Kolmivuotisessa kotimaisessa marjatutkimuksessa on paljastunut, että tyrni ja mustikka tukevat erityisesti riskiryhmien verisuoniterveyttä. .Tutkimukseen osallistuneilla naisilla todettiin mustikka- ja tyrnijakson aikana vaikutuksia sydän- ja verisuonitautiriskiin ja diabetekseen liittyvissä veren seerumin rasvoissa ja rasvaliukoisissa yhdisteissä sekä lipoproteiineissa. Lievästi ylipainoisilla naisilla marjat vaikuttivat myös metabolisen oireyhtymän tekijöihin. Mustikkaa syötiin päivittäin 100 grammaa, tyrniannos eri muodoissaan vastasi 20 grammaa kuivattua tyrniä.

Näin syksyllä meidän vastustuskykyämme koetellaan flunssakauden alkaessa. Miksi syödä vitamiineja purkista, kun ne voi saada suoraan ravinnosta? Kotimaiset marjat ovat vitamiini- ja antioksidanttipommeja ja ne kannattaa syödä mahdollisimman vähän käsiteltyinä, jotta suurin osa ravintoaineista olisi niissä tallella. Marjoja tulisi syödä mielellään vähintään 2 dl päivässä ja ne voi syödä myös kuivattuina tai jauheena, jolloin 1 tl marjajauhetta vastaa noin 1 dl tuoretta marjaa. Marjat kuuluvat ravintoainetiheimpiin ruoka-aineisiin: ne sisältävät runsaasti ravintoaineita suhteessa niiden sisältämään energiaan. Marjat ovat kevyttä ja vähäkalorista syötävää, sillä ne sisältävät energiaa noin 35–80 kcal/100 g. Suurin osa, 80-90 %, marjojen koostumuksesta on vettä. Marjojen sisältämät hiilihydraatit ovat marjojen luontaisia sokereita: glukoosia, fruktoosia ja sakkaroosia.(Lähde:www.arctic-flavours.fi). 

Mustikka on kotimaista superruokaa.


Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...